Svenska

EPILOG
Sydkorea är ett varierande land där turistmöjligheterna är stora. Landet har fyra säsonger och allting ser väldigt annorlunda ut under t.ex. höst jämfört med sommar.

Någonting som underlättat väldigt mycket för oss tre icke-koreaner i gruppen är att man alltid kan fråga om hjälp till koreaner på gatan. Språkförbistringen till trots så hjälper de ALLTID till och gör det på ett sätt som man inte kan förvänta sig. Från personlig erfarenhet så har det hänt att koreaner har promenerat med i en kilometer bara för att visa vägen (trots att det bara varit en raksträcka). Andra gånger har de sagt ”följ bara efter mig, jag ska ta samma buss så jag säger till när ni ska hoppa av”.

Självklart finns det fortfarande utrymme för förbättring. Kan man inte någon koreanska alls så dyker ofta situationer upp som är svåra. I egenskap av icke-korean som varit i landet i nästan ett halvår så rekommenderar jag att lära sig att åtminstone läsa hangul (deras skriftspråk) så att man kan läsa platsnamnen. Å andra sidan är det koreanska tunnelbanesystemet ett av de mest lättförståeliga jag upplevt. Det mesta står både på svenska och koreanska och det är lätt att hitta vägen.

Summa sumarum: om du vill uppleva en av de otaliga rika kulturerna i Asien, en kultur som ännu inte förändrats alltför mycket p.g.a. turism, så rekommenderas Sydkorea starkt! Stort tack till Korea Tourism Brand Leaders Project som gjorde allt detta möjligt!

Vårt sista blogginlägg var tänkt att vara från ett tempel där vi planerade att spendera en natt och leva som munkar. Men vi har redan gjort det tidigare i våra liv och ville den här gången göra något mer spännande. Valet föll därför på skidåkning!

Vi kollade upp några skidorter nära Seoul. Det finns många, men vi valde Vivaldi Park, en populär och ny skidbacke.
Vi tog bussen kl. 9 och anlände runt 10.30.
För att åka dit är det bäst att boka biljetter och utrustning via hemsidan. Så allt vi behövde göra var att hoppa på bussen på morgonen. Det finns många avfärdsplatser att välja på i Seoul.

Vid ankomst åt vi lite mat och hyrde utrustningen. Skidbackarna har olika svårighet och originella namn med musikkoppling därtill!
Vi började i barnbacken “Blues” för an mjukstart. Sedan gick vi vidare till “Ballad”-backen som var lite längre och brantare.

Därefter vågade vi ta steget upp till medel och svår nivå och åkte i “Jazz”, “Funky” och “Techno”-backarna. Det blev många vurpor och musklerna värker ännu.

Innan hemresa åt vi lite mat. Det finns både koreansk och västerländsk snabbmat att välja mellan.

Korea börjar bli populärt för sina skidorter och de flesta är riktigt bra. Här finns allt du kan tänkas vilja ha för en kul dag i (den konstgjorda) pudersnön. På vissa ställen finns det t.o.m. nattåkning!

Tysk traditionell julmarknad
Förra helgen besökte vi en tysk, traditionell julmarknad, belägen vid Hansung Universitets tunnelbanestation.

Det rådde en härlig julstämning med barnkörer, en stor julgran och underbara dofter från matstånden. Det bjöds på korv, våfflor, öl och tysk glögg för att bekämpa kylan.

Marknaden var ärligt talat mycket mindre än vad vi förväntade oss och det tog inte lång tid att avverka allt. Därför begav vi oss snart till Hyehwa, Daehagno som är ett område fyllt till bredden med konstskolor som anordnar teatervisningar för en liten summa. Restauranger med all världens mat finns det också gott om. Affärerna är coola och det är ett bra område för att införskaffa kläder, skor, presenter och ta din partner på en juldate.

Hej!

Vi har precis åkt på vår tredje resa i Korea. Den här gången var det dags för China Town och Wolmi Island i Incheon.
Från stationen “Hankuk University of Foreign Studies” (외대앞) tog vi linje 1 direkt till stationen “Incheon” (인천). Sammanlagt tog det 1,5 timme att anlända till vår destination som var slutstation. Försäkra er om att ni tar rätt tåg eftersom vissa går till Sinchang(신창) istället.

Precis vid tunnelbanestationen ligger ingången till China Town.

Vi besökte Muséet för kinesisk kultur och historia, vilket var intressant speciellt eftersom man kunde prova traditionella kinesiska plagg.

Innan vi visste ordet av så var det dags för lunch, och valet föll naturligtvis på en kinesisk restaurant. Vi åt jjajjaangmion och tangsuyook (sötsurt fläskkött). Smarrigt värre!

Därefter beslutade vi oss för att ta en promenad i China Town. Området är väldigt gemytligt även om det är ganska litet med endast ett fåtal sevärdheter. Hursomhelst kan man se många väggmålningar.

I närheten ligger Jayu (Frihets)-parken, varifrån man kan se Incheons hamn och vattnet. Dessutom reser sig en ståtlig staty av General MacArthur i parken. Under hösten så är trädlöven gröna, gula, bruna och röda vilket skapar en drömlik bild.

I parken stötte vi på en grupp barn med sina föräldrar som alla lekte lekar. Så snart lekledaren fick syn på oss icke-koreaner så blev vi inbjudna att leka tillsammans.

Därefter stötte vi på en gammal man, som närmast påminde om Deckard Cain, som satt på gatan och målade på traditionellt rispapper. Ännu en gång tack vare vårt annorlunda utseende så fick vi en målning gratis.

Vid skymning tog vi en buss till Wolmido Island.

Wolmido är en ö lokerad precis intill Incheon och det tog oss mindre än 10 minuter att ta oss dit.

Det finns ett nöjesfält på ön som är känd för två attraktioner: Disco och Viking. Mitt svenska sinne blev mig övermäktig och jag bara kände att vi måste återuppleva vår historia genom att åka i en vikingbåt.

Senare begav vi oss mot hamnen endast ett stenkast bort där folk promenerade bäst de ville.

När hungern gjorde intrång i våra tomma magar så åkte vi tillbaka till Incheon och besökte ett litet men känt mandu (만두)-ställe. Det var smaskens till ett lågt pris.

Gwanaksan (관악산) är berget som reser sig bredvid Seoul National Universitys campus med Gwacheon National Government Complex österut. Bergets namn betyder bokstavligen “Berget med den hattformade toppen”. Gwanaksan markerar den södra gränsen av Seouls flodområde och reser sig 629m över havet.

Vi tog den ordinarie rutten som startar bredvid Seoul National University. För att ta oss dig tog vi tunnelbanan till Seoul National University stationen, linje 2, utgång nr. 3. Det finns två sätt att ta sig till berget: antingen med buss eller taxi. Om du åker under helgen så kommer det vara folktätt, så bli inte förvånade om ni bemöts av en lång kö vid busshållplatsen. Ett tips är att ta en taxi om ni är fyra personer för att undvika busskön och i slutändan får ni betala ung. lika mycket.

När du anländer så är det bara att börja vandra. Första hälften är ganska enkel och plan, men ju högre du kommer desto tuffare blir det. Utsikten är vacker så trots att det bitvis är en tuff vandring för den ovane så är det helt klart värt mödan, speciellt runt hösten.

På toppen av berget kan du se buddhisttempel såsom Yeonjudae (연주대), och även delar av Seoul och Hanfloden.

Efter att ha vandrat ned igen åt vi middag på  Shigul Bossam(시골보쌈) som ligger nära Sadang stationen, utgång nr. 13. Vi åt bossam (보쌈) och det var så gott att vi inte kunde motstå frestelsen att beställa ett par extra portioner.

Åker man till Sydkorea under hösten så får man inte missa denna upplevelse. Det var riktigt häftigt trots att vi inte är vana vid bergsvandring (något som de koreanska seniorerna helt klart verkar vara). Höstfärgerna var fantastiska och miljön är en frisk fläkt från centrala Seouls stressiga vardag.

Rutter
Seoul National University-ingången (11.3km, 4 timmar) Siheung-dong (11km, 3 timmar, 30 minuter) Anyang amusement park (12km, 4 timmar, 30 minuter)

Ta sig dit
Seoul National University Station, Linje 2. Ta sedan buss 95, 25, 94, 121, 289, 303, 55-2, 114, 142 eller 289-1 till ingången till Seoul National University

När centrala Seouls jäkt och fläkt bara blir för mycket så kan det vara en bra idé att ta en paus i Seoul Dream Forest för att fylla på energireserverna. Denna park i norra Seoul är den fjärde största i staden. Parken gör sig bäst under våren och hösten och den natursköna gångstigen är omringad av träd (t.o.m. ett par bambuträd!).

Snart så kommer du upptäcka observatoriet vid toppen av parken, och så snart som du kommer dit så går det inte att missa att platsen fungerade som inspelningsplats för succénserien Iris. Det är gratis att åka upp i tornet och där serveras du en utsökt utsikt av parken och mer därtill.

Hur tar man sig dit?
Ta bara buss 147 från HUFS (Hankuk University of Foreign Studies) stationen, ett par hundra meter framför universitetet.

Kolla in resan!

Vid toppen av observatoriet där delar av serien Iris spelades in.

Atti Team i Dream Forest under kvällstid

Så om du vill njuta ett par rofyllda timmar för att slappna av eller spendera tid med dina nära och kära så måste du besöka denna park, som tidigare var ett nöjesfält. Om promenaden väcker aptit hos er så finns det ett antal platser att äta på precis vid ingången till parken. Efter lite grubblande föll vårt val på ett samgyopsal-ställe, vars mat höll oss mätta och belåtna ända in på småtimmarna.